Home » Artikelen » ‘Say what?!’... Gary Turk?

‘Say what?!’... Gary Turk?

In deze nieuwe rubriek levert Mijn Kind Online commentaar op (sociaal) medianieuws.

 

Gary Turk - Look up

Er klopt niets van het filmpje ‘Look up’ van Gary Turk.

Door Lotte Boot

Al bijna 39 miljoen (!) keer bekeken is het inmiddels, het filmpje ‘Look up’ van Gary Turk waarin de Brit al dichtend een dringende oproep doet aan ons allemaal weer eens omhoog te kijken in plaats van altijd maar naar die telefoon te staren. Want, zo betoogt hij, alleen wanneer je je ogen opent en om je heen kijkt, overkomt het leven je in al zijn kleuren. Wie daarentegen als een zombie naar zijn scherm blijft turen, zal geheid een potentiële grote liefde op de hoek van de straat mislopen, en daarmee ook het gelukkige gezinnetje dat de jongen-zonder-telefoon wél krijgt. Sociale media maken je, kortom, uiteindelijk eenzaam, vindt Turk.

Dat het filmpje zo’n succes is, is veelzeggend. Blijkbaar worstelen we massaal met de hoeveelheid tijd die we besteden aan sociale media. En voelen we ons allemaal reuze opgejaagd en oncomfortabel bij al dat gepost, getweet en gelike. Sommigen sluiten dan ineens rigoureus hun Facebook- en Twitteraccount. Om zich een paar weken later weer aan te melden, ze bleken zich toch wat buitengesloten te voelen. Het is een heuse haat-liefdeverhouding, lijkt het wel. Dat het filmpje van Turk vooral dankzij social media zo’n succes is geworden onderstreept die tweeslachtigheid.

Gary Turk (toevallig ook de naam van de Amerikaan die de allereerste spam verstuurde – zou het dan toch een hoax zijn?) speelt met zijn filmpje zo slim in op sentiment, dat je geneigd bent onmiddellijk te denken: ‘Ja! Ik gooi NU mijn telefoon uit het raam!’ Maar wie zijn boodschap een paar minuten op zich laat inwerken, beseft dat er helemaal niets van klopt. Turk gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan de ontelbare liefdes die juist zijn ontstaan dankzij sociale media en de liefdesbaby’s die uit die relaties zijn geboren. Turk vergeet ook dat het internet vaak juist verbindt, neem bijvoorbeeld al die fantastische crowdfundingprojecten. Zo zou zonder Facebook en WhatsApp Karel Smouter van De Correspondent (mijn neef bovendien) nu niet een kantoor aan huis kunnen bouwen om dichter bij zijn zieke vrouw en jonge zoontje te kunnen werken – zijn vrienden zamelden via sociale media geld in om de twee onverzekerde zzp’ers te helpen. Hij schreef er een mooi verhaal over.

Mijn Kind Online is niet de enige die hoe langer hoe meer weerstand voelde tegen de eenzijdige boodschap van ‘Look up’. Het duurde niet lang voor er een ‘tegenvideo’ kwam met – hoe kan het ook anders – de titel ‘Look down’. En Daan Windhorst, ook van De Correspondent, maakte een tegenrijm: ‘Het internet is zo divers, je bent toch ook niet bang voor de boekdrukpers? Je wordt niet vanzelf dom of eenzaam van je telefoon, het is een raam. Een raam. Meer is het niet. Nou, een magisch raam, want je kan kiezen wat je ziet.’ Beter hadden wij het niet kunnen zeggen.

Tags en rubrieken