Home » Artikelen » Aanbevelingen voor app-makers

Aanbevelingen voor app-makers

Hoe maak je een kinder-app, die behalve leuk ook van goede kwaliteit is? 10 Gouden tips voor app-makers.

 Elk stripfiguur, televisieprogramma of kinderheld heeft (naast een 'gewone' website) tegenwoordig ook een app. Maar waaraan moet een app voldoen wil hij leuk en geschikt zijn voor kinderen? Er gaat nog weleens wat mis bij de makers. Zo zijn er veel apps voor kleuters met stukken tekst, terwijl de meeste kleuters nog niet kunnen lezen. Waar moet je nou op letten? 10 tips voor makers van apps. 

1. Vertel ouders wat je aanbiedt en voor wie

Ouders willen graag een app beoordelen voordat ze hun kind ermee laten spelen. Geef daarom duidelijke informatie voor de ouders voor welke leeftijd een app is bedoeld en wat kinderen ermee kunnen. Vertel of het plezier is, of een educatieve waarde heeft. Maak ook duidelijk wie de maker is en hoe deze te bereiken is. Dat verhoogt de betrouwbaarheid.

2. Betrek ouders van jonge kinderen actief bij de inhoud

Jonge kinderen vinden het vaak prettig om samen met hun ouders te spelen. Houd daar bij het maken van het spel rekening mee en stimuleer de ouder als medespeler.

 3. Voorkom dat kinderen gaan dwalen

Kinderen klikken overal op en hebben nog niet door dat ze onbedoeld op webshops of inlogpagina’s terecht komen. Probeer kinderen hiervoor te waarschuwen door met gesproken tekst te vertellen dat ze er een volwassene bij moeten halen. Beveilig pagina’s waar kinderen niet mogen komen met een wachtwoord

 4. Houd het overzichtelijk

Kinderen willen meteen weten wat de bedoeling is van een app. Houd het dus simpel, maak een app visueel aantrekkelijk en gebruik herkenbare iconen en heldere verwijzingen naar activiteiten. Gebruik voor kleine kinderen een uitleg in gesproken woord.

 5. Zorg dat er iets te beleven is

Als je kinderen iets wilt leren, zorg dan eerst dat ze de app leuk gaan vinden. Kinderen willen graag iets beleven. Humor is belangrijk en daagt hen uit te experimenteren. Voor kleine kinderen is het belangrijk om herkenbare voorwerpen en situaties te gebruiken. Voor grotere kinderen is het belangrijk om de fantasie te prikkelen.

6. Herhaling en herkenning maakt de app vertrouwd

Voor kleine kinderen geldt dat er niet te veel mogelijkheden op de app moeten zitten. Geef voorrang aan kwaliteit boven kwantiteit. Ook terugkerende thema’s als seizoenen , sinterklaas, verjaardag en vakantie geven kinderen houvast.

7. Maak de app ook leuk zonder dat er gespeeld hoeft te worden

Jonge kinderen vinden het vaak leuk om zomaar wat heen en weer te lopen in een virtuele wereld. Er hoeft niet altijd een wedstrijd gespeeld te worden. Denk ook na over de mogelijkheden van digitale prentenboeken. Niet alleen het verhaal biedt mogelijkheden, maar je kunt onderdelen van plaatjes ook aanklikbaar maken. Laat kinderen een boek of een verhaal ontdekken.

8. Beloon inzet

Bij oudere kinderen kan een beloning bestaan uit punten of het doorgaan naar een volgende ronde. Jonge kinderen kunnen beloond worden met gesproken woord ('Goed zo', versus 'Oei!') of een applaus of dansend poppetje. Beloning moedigt aan om door te gaan.

 9. Pas de navigatie aan en vermijd geschreven tekst

Voor jonge en oudere kinderen geldt: maak niet of weinig gebruik van geschreven tekst. Jonge kinderen kunnen dit domweg nog niet lezen. Oudere kinderen haken af omdat ze geen zin hebben om te lezen. Icoontjes en geproken woord moeten de navigatie duidelijk maken.

10. Maak gebruik van wat smartphones en tablets kunnen

Doordat touchscreens heel intuitief werken, kunnen kinderen deze op jonge leeftijd al bedienen. Maak daar gebruik van door veel mogelijkheden te bieden waar kinderen op kunnen drukken en er dan ook iets gebeurt. De meeste kinderen krijgen hier geen genoeg van. Zo kan een prentenboek een tweede leven krijgen als app. Het verhaal krijgt een hoop extra als het kind zelf het verhaal kan beinvloeden of als er achtergrondgeluiden te horen zijn.

App Noot Muis

Deze aanbevelingen komen uit ons rapport App Noot Muis, gratis te downloaden

 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Trefwoorden: