Home » Artikelen » ConsuWijzer: Kopen kinderspel in online games

ConsuWijzer: Kopen kinderspel in online games

In veel online games wordt vroeg of laat om een betaling gevraagd. Zo kunnen de kosten hoog oplopen, zonder dat kinderen en ouders dat door hebben. Dit blijkt uit marktonderzoek naar online games van de Autoriteit Consument & Markt, de toezichthouder achter ConsuWijzer.

Candy Crush Saga, Smurfs Village, Angry Birds en Clash of Clans zijn populaire spelletjes onder kinderen. Kinderen van 7 tot en met 17 jaar spelen gemiddeld 2 tot 3 uur per dag online games. Een kwart van hen doet dat zelfs meer dan 4 uur per dag. Vaak loopt een spel na een tijdje vast en wordt er om een betaling gevraagd, bijvoorbeeld voor extra 'levens'. Door voor zulke extraatjes (zgn. in-game aankopen) te betalen, kunnen kinderen snel verder spelen. De grens tussen echt geld en virtueel geld is daarbij voor kinderen vaak niet duidelijk. Het betalen gaat via de telefoonrekening van de ouders, die dat vaak niet doorhebben.

In het rapport 'Pas op je portemonnee' waarschuwde Mijn Kind Online eerder al voor hoog oplopende kosten in online speelwerelden voor kinderen.

Wijzig de instellingen

Ouders proberen toezicht te houden op het spelgedrag van hun kind, maar ze weten niet altijd hoe ze dit kunnen doen. Ze weten te weinig af van de instellingen van hun computer, tablet of smartphone. Door een wachtwoord in te stellen, kunnen kinderen zelf geen nieuwe games installeren of in-game aankopen doen. Ook kunnen 0900-nummers en sms-diensten geblokkeerd worden.

Over ConsuWijzer

ConsuWijzer geeft praktisch advies over de rechten van consumenten. Zo ook over de markt van online games. De Autoriteit Consument & Markt is de toezichthouder achter ConsuWijzer.

 

Tags en rubrieken