Home » Artikelen » Cyber-speeltip: Hackaball

Cyber-speeltip: Hackaball

Spelen is niet alleen leuk voor kinderen, ze leren er ook ontzettend veel van. Mijn Kind Online zet een aantal bijzondere producten in de spotlights. Dit keer vragen we aandacht voor Hackaball. Wat is het en wat kun je ermee?

Hackaball is een kleurrijke interactieve bal die kinderen zelf kunnen programmeren met een app op de iPad of iPhone. Je kunt 'm zo instellen dat hij bijvoorbeeld van kleur verandert of een geluid maakt als iemand hem gooit of vangt. De bal is omhuld met rubber en siliconen en kan daardoor tegen een stootje.

Hoe werkt het?
Je begint met het in elkaar zetten van de bal. Zo zie je precies hoe hij er van binnen uitziet. De bal bestaat onder andere uit een speaker, een gyroscoop, een accelerometer, een vibratie-motor, led-lampjes en een geheugenkaartje. De bal maakt draadloos verbinding met een iPad of iPhone. De sensoren in de bal reageren op bewegingen zoals schudden, stuiteren en vallen. Met een speciale app kun je de bal programmeren en het gedrag van de bal aanpassen. Er zijn een aantal voorgeprogrammeerde spellen, maar je kunt ook zelf experimenteren en nieuwe spellen bedenken.

Voor wie is het?
Hackaball is ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 10 jaar.

Leerzaam?
Absoluut! Kinderen ‘hacken’ de bal helemaal zelf en kunnen hem laten doen wat zij willen. Er worden steeds nieuwe functies vrijgespeeld en daarmee worden ze gestimuleerd om steeds een stapje verder te gaan met programmeren. Ook word je uitgedaagd om ‘kapotte’ spelletjes te repareren en zelfgemaakte creaties te delen met vrienden. Het leuke aan Hackaball is dan ook de combinatie van leren programmeren en er vervolgens samen mee spelen met vriendjes.

Hackaball wordt momenteel door middel van crowdfunding geproduceerd. De bal is online te bestellen voor €99,- en wordt naar verwachting in december 2015  geleverd.

Speeltips:

  • Speel het spel ‘Hot potato’ met een groep kinderen. Stel de Hackaball zo in dat hij binnen een bepaalde tijd van groen naar rood verandert. Gooi de bal in het rond. Als de bal rood kleurt, dan is de persoon die hem vangt af. Ga door tot er nog maar één iemand over is. Hij of zij is de winnaar!
  • Programmeer de Hackaball als wekker.  Stel hem zo in dat hij jou precies op tijd wakker maakt met zelf ingesproken boodschappen, geluiden, trillingen en lampjes.
  • Bedenk en programmeer een eigen game. Eerst bedenk je een idee en daarna gebruik je de programmeerbouwstenen in de Hackaball app om het spel te ontwerpen. Test het spel en ga door met verbeteren tot de Hackaball precies doet wat jij wilt. 

Op zoek naar nog meer uitdagend speelgoed?
Bekijk ook deze tips: Lego MindstormsDash & DotMakey-makey en Raspberry Pi 

Loes Ligtenberg
Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Leeftijden: 
Trefwoorden: