Home » Artikelen » Cyberliefde in de klas

Cyberliefde in de klas

In de les stilstaan bij liefde en seks op internet betekent automatisch aandacht besteden aan de seksuele ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent risico’s bespreekbaar maken en jongeren laten nadenken.

In de les stilstaan bij liefde en seks op internet betekent automatisch aandacht besteden aan de seksuele ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent risico’s bespreekbaar maken en jongeren laten nadenken over hun eigen seksuele grenzen op internet én de grenzen van anderen.

Wat is het probleem?

Seksuele (internet-)opvoeding is onder andere nodig om te voorkomen dat kinderen zich laten overhalen om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen, of waar ze nog niet aan toe zijn. Zelfs 10-jarige meisjes blijken al dingen te doen tegen hun zin. Bij jongens is dat risico kleiner, omdat zij vooral de daders zijn van grensoverschrijdend gedrag. Als jongens slachtoffer zijn, zijn ze meestal wat ouder (vanaf 15 jaar).

Seksuele (internet-)opvoeding is óók nodig omdat kinderen de gevolgen van hun eigen gedrag nog niet goed kunnen overzien. Het kan dan gaan om jongens die meisjes seksueel benaderen (en zich niet realiseren welke impact dat heeft), of om meisjes die zich niet realiseren dat ze chantabel worden wanneer ze naaktfoto’s of beelden van seksuele handelingen ter beschikking stellen van hun vriendje. En als de relatie tot een einde komt, kan degene die de bons kreeg uit wraak foto’s en filmpjes in omloop brengen.

Wat elke docent moet weten

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (2005) durven jongeren elkaar vaak meer te vertellen via internet dan oog in oog. Ook blijken zij weinig verschil meer te zien tussen online en offline vriendschappen. Een en ander betekent dat internetgebruik samenhangt met een actief sociaal leven en dus niet, zoals sommige pessimisten denken, met een teruggetrokken, sociaalgehandicapt bestaan.  

Volgens het Korps landelijke politiediensten (KLPD) komen de slachtoffers van internetgerelateerde misdrijven niet alleen uit lagere sociale klassen. Het kan elk kind overkomen.

Een enquête van Mijn Kind Online op de website Sugababes.nl wees uit dat 40% van de meisjes wel eens is benaderd door een fotograaf of nep-scout, met het verzoek om hun kleren uit te trekken voor de webcam. Als beloning wordt meestal een professionele fotoshoot in het vooruitzicht gesteld. Ook jongens krijgen een dergelijk verzoeken trouwens wel eens. Er is nog geen systematisch onderzoek gedaan naar de daders, maar het lijkt vooral te gaan om puberjongens, pedofielen, en amateurfotografen die een centje bij willen verdienen. Professionele fotografen en modellenbureaus benadrukken dat bonafide personen en bureaus nooit modellen werven via internet, en al helemaal niet onder tieners. Ook zullen zij nooit naaktbeelden opvragen. Elk verzoek daartoe is dus verdacht.

Geschikt lesmateriaal 

www.internetsoa.nl: Kant- en klare lespakketten voor 12+ leerlingen. De lessen kwamen tot stand in samenwerking met de Rutgers Nisso Groep, het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), Ouders Online, Digibewust en KPN. Het materiaal is onderdeel van de campagne ‘Internetsoa. Daar kun je goed ziek van zijn’.

www.sensoa.be: In de webshop van dit Belgische service- en expertisecentrum is geschikt lesmateriaal te downloaden voor de bovenbouw van het basisonderwijs en voor het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld ‘Connected’, een lespakket pakket om met jongeren aan de slag te gaan met veilig online (seksueel) gedrag online. Het pakket omvat lessen over profielsites en privacy, cyberpesten, online seksueel grensoverschrijdend gedrag, porno en beeldvorming.

www.seksuelevorming.nl: De site geeft een overzicht van thema's en lesmateriaal seksuele en relationele vorming voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs (biologie, verzorging, maatschappijleer en levensbeschouwing). Via de website is een lesprogramma samen te stellen voor leerlingen van 4 tot en met 18 jaar. Seksuelevorming.nl is financieel mogelijk gemaakt met subsidie van de ministeries van VWS en OCW.

 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Leeftijden: