Home » Artikelen » Hoe maak je collega's enthousiast voor sociale media?

Hoe maak je collega's enthousiast voor sociale media?

Wat moet je doen als jij alleen sociale media in de vingers hebt en de rest van het team niet? Wat doe je als je de school wilt stimuleren stappen te zetten op het gebied van sociale media, maar de rest heeft andere dingen aan zijn hoofd?

Hoe maak je collega's enthousiast voor sociale media? Hoe verander je als verandering moeilijk is? Dat is ook de invalshoek van het boek Switch van Chap en Dan Heath. Op basis van hun boek de volgende tips:

1. Zoek wat werkt op school en kloon dat

Is er een collega voor de school actief op Twitter of Facebook, en doet hij of zij dat met verve? Rooster die collega twee dagen vrij en laat hem of haar een eenvoudig stappenplan maken voor de andere leerkrachten. Of misschien is er een leerkracht van een andere school van hetzelfde bestuur goed bezig. Vraag die persoon om een keer het team te komen inspireren!

2. Maak de verandering kleiner

Als het hele schoolbeleid om moet, en álle leerkrachten moeten én op Twitter én op LinkedIn en elke dag een weblog bijhouden, dan is het niet vreemd dat de weerstand groot is. Doe de verandering in kleine stapjes, en je zult zien dat het makkelijker gaat. Vraag elke week een andere leerkracht een Twitter-account te openen en één werkgerelateerde vraag te tweeten. Help die collega vervolgens door collega's in het land te vragen om die vraag te retweeten. Als er een zinvol antwoord komt, zal het enthousiasme groeien.

3. Laat de mensen in je team groeien

Spreek je collega's aan op wat ze goed kunnen, en ze willen harder lopen. Zijn je collega's er goed in hun leerlingen te laten praten over wat ze hebben meegemaakt? Vraag ze om kinderen te laten vertellen welke positieve avonturen ze hebben beleefd op internet. Deel de mooiste verhalen op een ouderavond. 

Mail ons je tips

Hoe stimuleerde jij je collega's om positief met sociale media aan de slag te gaan? Mail ons je tips naar redactie@mijnkindonline.nl

 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: