Home » Artikelen » Instagram in de klas

Instagram in de klas

Met Instagram deel je foto's met vrienden, maar je kunt het ook inzetten op school. Bijvoorbeeld met deze 6 creatieve ideeën.

Start een fotoproject in de klas en gebruik Instagram als social media-tool om het resultaat te presenteren. Met deze 6 ideeën daag je leerlingen uit om creatief bezig te zijn met fotografie.

1. #mijnbuurt

In welke buurt staat de school en waar wonen leerlingen? Is het een dorp of een stad en heeft de omgeving een rijke historie? Laat leerlingen een aantal kenmerkende dingen uit de buurt fotograferen, zodat er een duidelijk beeld ontstaat van hun omgeving. Geef ze als tip dat ze als toeristen om zich heen moeten kijken. Wat is opvallend en bijzonder? Laat leerlingen ook zoeken naar ‘het verhaal’ bij hun foto. Waarom staat er een monument op die locatie of waarom is juist daar een dijk of brug gebouwd? Probeer leerlingen verder te laten kijken dan hun eigen vertrouwde omgeving. Denk ook aan de plaatselijke economie, natuur, bezienswaardigheden, bijzondere bewoners of opvallende gebeurtenissen uit de geschiedenis.

Tip voor het voortgezet onderwijs:

Laat ze bij de foto in het Engels opschrijven of vertellen wat er te zien is en waarom dit beeld verbonden is met hun omgeving.

-Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld.

-Kerndoel voortgezet onderwijs: Nederlands, mens en maatschappij en Engels.

2. #mijnpassie

Hartstikke leuk al die spreekbeurten over eekhoorns en indianen, maar het kan ook interessant zijn als leerlingen iets over zichzelf vertellen aan de klas. Zo leren klasgenootjes elkaar beter kennen en kun je als leerkracht verrast worden door onbekende passies van kinderen. Vraag leerlingen of ze een verrassend beeld kunnen vastleggen van hun favoriete vrijetijdsbesteding. Een foto van de bladmuziek die ze graag spelen of een kiekje van de vlag of mascotte van de voetbal-, turn- of scoutingvereniging. Ze kunnen kiezen voor één pakkende foto of voor meerdere foto’s die samen een fotoverslag of -reportage vormen.

Tip voor het voortgezet onderwijs:

Laat leerlingen uitzoeken wat je het beste wel en niet over jezelf op internet kan publiceren. Kunnen ze een aantal goede en slechte voorbeelden vinden en verzinnen? Bespreek de uitkomsten klassikaal, zodat ze van elkaar kunnen leren.

-Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.

-Kerndoel voortgezet onderwijs: Nederlands, mens en maatschappij.

3. #zodoejedat

Iedereen heeft een talent. Laat leerlingen bedenken waar zij goed in zijn. Denk aan een goocheltruc, een liedje spelen op de gitaar, een taart bakken of een fietsband plakken. Laat ze een tutorial maken met foto’s die stap voor stap laten zien hoe anderen dit ook kunnen leren. Met bij elke foto een duidelijk bijschrift met een instructie.

Tip voor het voortgezet onderwijs:

Leerlingen kunnen een moeilijke opgave (bijvoorbeeld voor wiskunde) oplossen en aan elkaar uitleggen door middel van zo’n tutorial. Laat ze dan steeds de essentiële stappen van de opgave opschrijven en vastleggen.

-Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.

-Kerndoel voortgezet onderwijs: mens en maatschappij, kunst en cultuur, rekenen en wiskunde.

4. #hallowereld

Laat leerlingen individueel of in een groepje een land kiezen en vraag ze foto’s te maken van alles wat uit dat land komt. Het liefst een land met een cultuur waar ze niets of weinig van weten, zodat ze onderzoek moeten doen en hun verrassende ontdekkingen kunnen delen met de rest van de klas. Weten leerlingen bijvoorbeeld dat een ukelele hoort bij muziek uit Hawaï of dat nootmuskaat uit Zanzibar komt?

 Tip voor het voortgezet onderwijs:

Vraag of leerlingen via Instagram contact kunnen leggen met jongeren uit het land van hun keuze om zo meer te weten te komen.

-Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld.

-Kerndoel voortgezet onderwijs: mens en maatschappij.

5. #stokoud

Start een ontdekkingstocht naar vroeger. Laat leerlingen individueel of in groepjes de geschiedenis induiken. Vraag ze een stokoud voorwerp te zoeken en te fotograferen. Een oud schilderij, een boek of een foto. Wat is het verhaal achter dit voorwerp en uit welke periode komt het? Kunnen ze nog meer dingen uit die tijd vinden en fotograferen?

Tip voor het voortgezet onderwijs:

Laat leerlingen een kort verhaal schrijven dat zich afspeelt in de tijd waaruit het voorwerp komt.

- Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld.

- Kerndoel voortgezet onderwijs: mens en maatschappij, Nederlands.

 6. #ditismijnnieuws

Verzamel een aantal leuke, inspirerende nieuwtjes uit de regio. Een hond die zijn gezin waarschuwde bij brand, een kind dat topscoorder is bij de plaatselijke voetbalclub of een overgrootvader die 102 wordt. Bespreek met de leerlingen waarom dit nieuws is en geef ze daarna de opdracht zelf op zoek te gaan naar nieuws uit hun omgeving. Laat ze hun nieuwsitem in beeld brengen door middel van één of meerdere foto’s, het liefst met een pakkend bijschrift dat het nieuwsfeit toelicht. Laat ze zoeken naar nieuws bij de sportclub, de kinderboerderij, de bibliotheek, op school of misschien gewoon thuis of in hun familie.

Tip voor het voortgezet onderwijs:

Vraag of de leerlingen hun foto’s met bijschriften willen bundelen in een online krant, eenvoudig te maken via http://www.zelfkrantmaken.nl/ of www.krantenmaken.nl.

- Kerndoel basisonderwijs: oriëntatie op jezelf en de wereld.

- Kerndoel voortgezet onderwijs: mens en maatschappij, Nederlands.

Tip: Online expositieruimte

Vertel voor aanvang van een fotoproject duidelijk dat iedereen op Instagram kan meekijken. Het is daarom niet raadzaam om leerlingen herkenbaar in beeld te brengen. Als leerlingen dit wel doen, is hiervoor toestemming van de ouders nodig (sommige scholen hebben over dit onderwerp afspraken over gemaakt met de ouders).

Instagram is – bij verantwoordelijk gebruik – heel geschikt als online expositieplek. Ouders en andere geïnteresseerden kunnen eenvoudig meekijken naar het eindresultaat van een fotoproject. Een foto is gemakkelijk terug te vinden als iedereen een herkenbare hashtag (#) gebruikt. Heb je een digitaal schoolbord in de klas? Dan kun je de Instagramfoto’s groot op dit scherm laten zien bij de eindbespreking van het project.

Tags en rubrieken