Home » Artikelen » Koning op het internet - deel 2

Koning op het internet - deel 2

Doen ze gewoon maar wat of hebben ze juist een haarscherp idee waar ze mee bezig zijn? Mijn Kind Online interviewt succesvolle jongeren over hun belevenissen op het internet. In aflevering twee vertelt Jesse van Doren over zijn online carriere.  

‘Zorg dat je de juiste mensen om je heen verzamelt’

Jesse van Doren (18) is al vanaf zijn twaalfde bezig om bedrijven te adviseren over online marketing. Als tiener runde hij het succesvolle Twitter-account @gaoverdestreep en hij zette een aantal wereldwijde tech-communities op.  

Google, Microsoft, Sony, Unilever en Amnesty International zijn enkele bedrijven waar Jesse mee samenwerkte. Jesse: ‘Ik adviseer hoe bedrijven kunnen groeien, welke partners ze zouden kunnen zoeken en welke online marketingmogelijkheden ze hebben. Het gaat dan vooral over strategiebepaling, search engine optimalisatie en bijvoorbeeld het inzetten van advertenties.’

Wereldwijd actief
Maar Jesse doet nog veel meer. Zo heeft hij samen met Nir Kouris – een vriend uit Israël die hij kent via Twitter – twee wereldwijde initiatieven opgezet: Tomorrow community voor talentvolle jongeren. ‘We zijn nu in twintig verschillende landen actief en elk jaar organiseren we een groot event waar iedereen samenkomt. Zoals de World Hackathon Day waar vorig jaar 500 talentvolle jongeren uit zes verschillende landen aanwezig waren.’ Het tweede initiatief is Innovation Holland  en Innovation Israël, waarmee ze start-ups vooruit willen helpen. 

Jong en ervaren
Als je Jesse vraagt naar zijn succes, dan weet hij niet zo goed waarom hij zo succesvol is. Hij vindt het vooral erg leuk om bedrijven te helpen en ze te zien groeien. Jesse: ‘Ik vind het heel interessant om een kijkje te nemen in allerlei verschillende sectoren en ik denk dat bedrijven van elkaar kunnen leren. Waarschijnlijk is het in mijn voordeel dat ik jong ben, want jongerenmarketing is belangrijk voor veel bedrijven. Ik ben iemand uit de doelgroep en heb veel ervaring.’

Leuk aan online zijn:
‘Het is heel makkelijk om met iedereen te communiceren of om op de hoogte te blijven. Alles gebeurt online, je kunt er echt niet meer omheen.’

Minder leuk:
‘Weet ik niet, maar ik ga na een dag hard werken ’s avonds wel heel bewust offline. Je kunt ook te veel online zijn.’

Inspiratiebron:
‘Ik hou van mensen die gewoon blijven en tegelijkertijd grootste dingen doen. In Nederland bewonder ik mensen als Stephan Fellinger en Albert Slendebroek die hele industrieën op zijn kop zetten zonder dat ze het zelf door hebben. Op internationaal vlak mensen als Yobie Benjamin, het is waanzinnig wat hij voor elkaar en hoe hij keer op keer een revolutionair product op de markt weet te zetten.’

Gouden tips:

  • Zorg dat je de juiste mensen om je heen verzamelt. Lid worden van een community is een goede manier om je netwerk te verbreden. Via Facebook kun je je bijvoorbeeld aanmelden voor Tomorrow Holland of Global. “Ik wist dat ik verder moest kijken dan Nederland en daarom heb ik de communities opgezet. Hier zijn we goed in marketing en design en in andere landen hebben ze bijvoorbeeld hele goede developers.”
  • Lees veel blogs en focus je op waar je naar toe wilt werken. 

Social media facts:

Lees ook de andere artikelen in deze serie:
- Aflevering 1 met Melanie en Lisa Kolster en mediatips van leerkracht Jorick Scheerens
Aflevering 3 met Britt Scholte  

 

Tags en rubrieken