Home » Artikelen » Voorkom een beeldschermverslaving

Voorkom een beeldschermverslaving

Uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat jongeren steeds meer en langer actief zijn op social media. Zowel thuis als op school speelt digitale media een grote rol in het leven van kinderen. Hoe zorg je er als ouder of leerkracht voor dat dit niet uit de hand loopt? Vijf tips om mee aan de slag te gaan.

1. Zet meldingen uit!
Het verbieden van smartphones op bepaalde momenten heeft niet altijd zin. Maar maak jongeren bewust van hun mediagebruik. Als je minder meldingen krijgt, zal je ook minder snel op je smartphone of tablet kijken. Bespreek de 'stilte/niet storen' opties en welke meldingen aan en uit kunnen voor de verschillende apps op hun smartphone.

2. Waarom gelijk reageren?
Veel jongeren tussen de 13-18 jaar voelen druk om meteen te reageren berichten via WhatsApp. Door de meldingen uit te zetten, verminder je de prikkels. Bespreek ook wat de gevolgen zijn als ze niet meteen reageren (er gaat niemand dood!).

3. Wees af en toe onbereikbaar
Stel samen met je kinderen regels op wanneer er even totaal geen gebruik wordt gemaakt van smartphones, tablets of pc's. Zoals bijvoorbeeld bij het eten (ontbijt, lunch en avondeten), een uur voor het naar bed gaan, bij het huiswerk maken en tijdens momenten waarop er aandacht voor elkaar is.

4. Geef het goede voorbeeld
Niet alleen jongeren, maar ook ouders kunnen tegenwoordig niet zonder hun smartphone of tablet. Geef het goede voorbeeld en pas dezelfde regels toe die je voor je kinderen hebt. Leg je smartphone of tablet weg als je communiceert met je kinderen en focus volledig op je kind.

5. Multitasking bestaat niet
Help jongeren begrijpen dat multitasken niet bestaat en dat het niet goed is voor je concentratie. Probeer ze te helpen met een planning. Je focussen op eenn taak is veel effectiever. Schakel sociale media uit, bijvoorbeeld bij het huiswerk maken en leg je telefoon op een moeilijk bereikbare plek. Tijdens een pauze kun je natuurlijk wel weer even gebruik maken van sociale media. Hoe meer concentratie er is voor een taak hoe beter die wordt gedaan en hoe sneller je klaar bent.

Handige tools
Ten slotte zijn er nog wat leuke en handige apps die je kunnen helpen om met afleiding om te gaan. Zoals: 

  • Forest: een app die je helpt focussen tijdens het doen van een taak. Je plant een plantje en het kan uitgroeien tot een boom als je je telefoon minimaal een halfuur laat liggen. Voor iPhone, iPad, Android en Windows, € 0,99. 
     
  • Menthal: deze app houdt bij hoeveel je op je mobiel kijkt, welke apps je gebruikt en hoe lang je ermee bezig bent. Het geeft een leuk inzicht in je eigen gebruik! Alleen voor Android, gratis. 
     
  • BreakFree: een soortgelijke app als Menthal waarbij je smartphonegebruik in de gaten wordt gehouden en je helpt met 'afkicken'. Het leuke aan de app is dat Sato, een klein vrolijk mannetje je op je overmatig gebruik wijst, maar ook blij wordt als je het juist goed doet. Er is ook een soort beloningssysteem. iPhone en iPad, gratis.

 

 

Midja van Hulsen
Tags en rubrieken