Home » Publicaties » Boeken » Handboek Mediawijsheid

Handboek Mediawijsheid

Het Handboek Mediawijsheid op School is een praktische gids en biedt inspiratie voor het onderwijs.

Scholen hebben de opdracht gekregen leerlingen mediawijs te maken. De uitvoering van deze opdracht wordt helemaal aan het onderwijs zelf gelaten. Maar hoe doe je dat? Er zijn nog geen duidelijke leerlijnen, er is weinig theorie over mediawijsheid in het onderwijs en bestaand lesmateriaal is vaak lastig te vinden. Nog afgezien van het feit dat docenten zich niet vaardig genoeg voelen om zichzelf te zien als docent mediawijsheid.

Kortom: wil het onderwijs aan de slag kunnen met de implementatie van lessen in mediawijsheid, dan zijn er concrete handvatten nodig.

Het Handboek Mediawijsheid op School biedt die concrete handvatten. Om te beginnen voor het vormen van een visie: we onderzoeken wat het betekent om mediawijs te zijn en komen uit bij de stelling dat het mediawijs maken van leerlingen deel uitmaakt van hun burgerschapsvorming.

Deel 1: visievorming

Deel 1 geeft een richtlijn om de eigen visie te vormen over mediawijsheid op school, aan de hand van de door Mijn Kind Online geïntroduceerde Mediawijsheidcirkel. Dit model biedt een snelle en gemakkelijke manier om keuzes te maken die vertaald kunnen worden naar de praktijk. Deel 1 sluit af met tips voor dit belangrijke proces.

Deel 2: praktische tips

Deel 2 gaat een stap verder: naar de praktijk van de klas. Hoe geef je mediales? In dit deel staan praktische aanwijzingen voor relevante thema’s, lessen en werkvormen.

Het boek is als hardcopy te bestellen bij LezenLerenDelen. 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Leeftijden: 
Trefwoorden: