Home » Publicaties » Brochures » Jong Geleerd 2.0: YouTube

Jong Geleerd 2.0: YouTube

Kinderen leren door te doen. Door te lezen en buiten te spelen, maar ook door wat ze online ondernemen. Digitale omgevingen zijn een nieuwe werkplaats, waar kinderen met virtueel gereedschap bouwen, ontdekken, spelen en leren. Kennisnet en Mijn Kind Online laten in de serie Jong Geleerd 2.0 zien hoe dat gaat. Zoals bij YouTube.

YouTube is een populaire site onder jongeren. Ze kijken graag online filmpjes en delen ze met vrienden. Veel jongeren plaatsen ook zelf filmpjes. Het starten van een eigen show is nog nooit zo makkelijk geweest. En de hele wereld kijkt mee!

50.000 Abonnees

In het nieuwste deel van de reeks Jong Geleerd 2.0 laten Kennisnet en Mijn Kind Online jongeren aan het woord over hun motivatie om actief te zijn op YouTube. De één heeft een succesvol YouTube-kanaal met 50.000 abonnees, de ander heeft net een handjevol kijkers. Wat ze gemeen hebben is dat ze niet bang zijn hun deskundigheid te delen met anderen, of dit nou deskundigheid op het gebied van gamen, beautygeheimen of vormgeving is.

Carrière

Voor de meeste YouTubers is hun kanaal gewoon een hobby. Het is creatief, ze doen er veel sociale contacten mee op en leren vaardigheden die in de toekomst van pas kunnen komen. Maar voor wie eruit springt, kan YouTube een eerste stap zijn in een roemrijke carrière.

Onderzoek

De gegevens in het dossier zijn grotendeels afkomstig uit het onderzoek ‘Broadcast Yourself!’ van Carina de Jong, studente HBO Pedagogiek aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. De Jong deed in opdracht van Kennisnet en Mijn Kind Online onderzoek naar de drijfveren van 182 jonge YouTubers.

Tags en rubrieken