Home » Publicaties » Lesmateriaal » Apps maken in de klas

Apps maken in de klas

Apps zijn in korte tijd razend populair geworden. Leuk om te downloaden, maar ook om zelf mee aan de slag te gaan. Stappenplan voor het maken van een app in de klas.

Apps zijn razend populair en relatief gezien nog jong. In 2008 begon Apple met de verkoop van de eerste apps. Die waren bedoeld als database voor contacten, kalenders en email. Maar al snel ontwikkelde apps zich in alle richtingen en kun je er nu spelletjes meedoen, boodschappenlijsten maken en de krant lezen. Voorlopig groeit de markt nog steeds en lijken apps de internetsites van de jaren 90.

Gouden idee

Wie een gouden idee heeft, kan rijk worden. Tijd dus voor een les over apps maken, voor alle leerlingen en leerkrachten die dromen van instant succes met een gouden idee.

Stappenplan

Stap 1: het idee

Achter een goede app zit een goed idee. Welke mogelijkheden moet hij hebben, voor wie is hij bedoeld ? Maak een goede schets van jouw idee.

Stap 2: de concurrentie

Hoe groot is de markt waarop je je richt, wie hebben soortgelijke apps en welke mogelijkheden hebben die. Hoe blijft jouw app vernieuwend?

Stap 3: visueel maken

Je moet beeldmateriaal hebben en nadenken over een herkenbare stijl. Zoek afbeeldingen, tekeningen en foto’s die op elkaar aansluiten en een passend lettertype. De vormgeving bepaalt het karakter van je app en moet aansluiten op de inhoud en mogelijkheden van de app.

Stap 4: het maken van een app

Het technische is voor veel mensen de grootste uitdaging. Je kunt het uitbesteden, maar dan moet je wel goed kunnen communiceren. Iemand anders gaat jouw idee namelijk uitvoeren en weet niet zomaar wat jij graag wilt. Wil je het zelf doen, dan kun je een aantal pakketten downloaden en kun je redelijk makkelijk een eenvoudige app in elkaar zetten. Een voorwaarde is er wel: je hebt altijd een apple computer nodig. De eenvoudigste versie volstaat al. Het pakket iBooks author van Apple kun je gebruiken zonder dat je er veel voorkennis voor nodig hebt. Datzelfde geldt voor Adobe, inDesign Software en Gamesalad. Wil je het echt professioneel aanpakken, dan moet je leren programmeren. Er zijn verschillende ‘talen’ die je jezelf kan aanleren en waardoor je echt leert programeren. Een voorbeeld is Objective-C, een taal die gebruikt wordt door Apple om iPhone en iPad apps te maken. Schrikken de boeken je af? Probeer dan eens welke zoekresultaten You Tube geeft. Bijna alle handelingen worden uitgelegd en voorgedaan op filmpjes. Kijk bijvoorbeeld eens via You Tube op 'The New Boston'.

Tip

Misschien is de beste aanrader te beginnen met een eenvoudige app. Heb je het idee dat je meer wilt, dan kun je echt leren programmeren, of iemand zoeken die je daarbij kan helpen.

Sites over hoe je een app maakt en waar je een Appmaker kunt downloaden: 

Let op, want het maken van een app is misschien wel gratis, het in een ‘winkel’ zetten van een app kost geld. Bij Google Play kost dat ongeveer 25 dollar per jaar en in de Appstore kost dat 80 dollar per jaar. Ook zijn de mogelijkheden van gratis appmakers vaak beperkt en wordt er bij de meeste reclame getoond. 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Leeftijden: