Home » Publicaties » Lesmateriaal » Top 3 digitale lessen

Top 3 digitale lessen

Een digitale les kan een nuttig hulpmiddel zijn voor een leerkracht. De lessen gaan over educatieve onderwerpen en leren kinderen - via het smartboard of de computer - op een interactieve manier omgaan met de lesstof. Hoe ziet een goede digitale les eruit? Roland Pelle, oprichter van Kidsweek en Sevendays én maker van digitale lessen bij Young Crowds noemt zijn drie favorieten. 

1. Rotterdamse Muziekcoalitie, Oren Open 
Van rap tot klassieke muziek, van het dirigeren tot het zelf maken van muziek. Oren Open laat kinderen op speelse wijze kennismaken met muziek. Op de website vind je filmpjes en opdrachten verdeeld over zes thema’s. Elk thema begint met een filmpje en wordt opgevolgd door een aantal opdrachten die de kinderen zelf digitaal kunnen maken. 
Leeftijden: Voor kinderen van de basisschool, maar ook zeker leuk voor wat oudere kinderen. 

Link naar de digitale les. 

2. Taal actief 
Deze les biedt oefensoftware en spelletjes bij de lesmethode Taal actief van uitgeverij Malmberg en is gemaakt door IJsfontein. Tientallen basisscholen en de beste taalexperts werkten eraan mee. Met een duidelijke en herkenbare structuur. Winnaar van twee awards, waaronder de NOT innovatieprijs. 
Leeftijden: Voor leerlingen uit groep 5, 6 , 7 en 8 (7 tot en met 12 jaar). 
Link naar de digitale les. 

3. Oorlogsgeheimen
Een interactieve digitale les, waar ik zelf aan meegewerkt heb en die hoort bij de boekverfilming van Oorlogsgeheimen. Er zijn ook gedrukte werkboekjes beschikbaar, maar de lesmaterialen zijn ook afzonderlijk te gebruiken. In de digitale les krijgen leerlingen aan de hand van filmfragmenten een aantal vragen voorgelegd die ze moeten beantwoorden. 
Leeftijden: Geschikt voor kinderen uit de bovenbouw van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. 
Link naar de digitale les.  

Wat maakt een digitale les goed?  

  • De les is eenvoudig in gebruik voor zowel leerkracht als leerling (een overzichtelijke docentenhandleiding is een vereiste).
  • De opbouw van de les is duidelijk.
  • De les is niet te omvangrijk.
  • De opdrachten zijn afwisselend en interactief.
  • De les sluit aan op de belevingswereld van de leerlingen.
  • De les is zo gebouwd dat hij toegankelijk is voor iedereen en elk apparaat en voor klassikaal en individueel gebruik. 
  • Als er meerdere lesuren nodig zijn, is er een duidelijke ‘stop’ in de lessen.
  • De les sluit aan op de kern- en einddoelen binnen het onderwijs en deze doelen zijn ook benoemd.

 

Tags en rubrieken