Home » Publicaties » Onderzoeksrapporten » Gratis! (maar niet heus)

Gratis! (maar niet heus)

Hoe werkt reclame voor kinderen op internet? Je leest het in het dossier over digitale marketing voor kinderen.

Reclame is er gewoon: in de openbare ruimte, in de media, en soms zelfs ook op school. De meeste ouders maken zich daar weinig zorgen over, tót het moment dat ze een torenhoge telefoonrekening onder ogen krijgen als gevolg van een ringtone-abonnement dat zogenaamd gratis was. Dit dossier is vooral bedoeld om ouders te wapenen. Hoe zít het eigenlijk met de wet- en regelgeving? Wat mag wel en wat mag niet? Wat zijn de Nederlandse regels, wat is de rol van Europa en wat doet de Consumenten-autoriteit? Die vragen en meer worden beantwoord in dit dossier.

De meeste ouders maken zich weinig zorgen over reclame, tót het moment dat ze een torenhoge telefoonrekening onder ogen krijgen als gevolg van een ringtone-abonnement dat zogenaamd gratis was. Dit dossier is bedoeld om ouders te wapenen.

Het rapport in het kort:

  • Kinderen en digitale media
  • Wetten en regels
  • Hoe ziet digitale kindermarketing eruit?
  • Voorbeelden van onwenselijke digitale kinderreclame
  • Affiliatie en typo-piraterij
  • Conclusies en aanbevelingen vormt de afronding van het dossier.

Auteurs:

 Het onderzoek is uitgevoerd door Remco Pijpers en Justine Pardoen van Mijn Kind Online.

 

Tags en rubrieken