Home » Publicaties » Onderzoeksrapporten » (On)bewerkt beroemd

(On)bewerkt beroemd

Onderzoek van Mijn Kind Online uit 2009. 

De belangrijkste resultaten op een rij

  • 61 % van de 11 tot 17-jarigen wil beroemd worden
  • hoe meer media ze zien, hoe meer tieners willen veranderen aan zichzelf 
  • ruim eenderde van de meisjes wil dunner zijn
  • tweederde is tevreden met hun uiterlijk
  • ruim de helft bewerkt zijn of haar eigen foto
  • 62 % denkt dat bijna alle foto's in bladen en reclames zijn gefotoshopt
  • fotoshopvaardige tieners zijn zich bewuster van fotomanipulatie in de media
  • tieners met een lager besef van fotoshoppen door de media zijn minder tevreden over hun uiterlijk en willen vaker een operatie

Maak kinderen vroeg mediawijs

Het onderzoek onderstreept het belang om kinderen al op jonge leeftijd mediawijzer te maken. Tieners willen vaker iets veranderen aan hun lichaam als ze meer ideaalbeelden zien in de media, bijvoorbeeld in programma's zoals Hollands Next Topmodel en Extreme Makeover. Mediawijze tieners, die weten hoe media beelden manipuleren en ook zelf vaak fotoshoppen, hebben daar minder last van en zijn vaker tevreden met hun uiterlijk.

Het rapport in het kort:

  • Inleiding 
  • Beroemd worden
  • Foto's maken van jezelf
  • Fotobewerking en bewerkingsvaardigheden
  • (On)tevredenheid over het uiterlijk 
  • Media en meningen
  • Onderlinge verbanden

Auteurs en onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Marion Duimel en gepubliceerd in mei 2009.  

 

Tags en rubrieken
Onderwerpen: 
Leeftijden: